Новий етап у будівництві. Парламент суттєво змінив містобудівні норми – Голова Держархбудінспекції Олексій Кудрявцев

2_LOGO_DABI_9_06_2016Роками Україна перебувала між двома діаметрально протилежними методами регулювання будівельної галузі – від жорсткого бюрократичного контролю до крайнього лібералізму.

Як гарантувати законність і надійність будівельних робіт, не обтяжуючи при цьому громадян зайвими дозвільними процедурами? Хочеться сподіватися, що тепер відповідь на це питання знайдено.

17 січня парламент у другому читанні прийняв законопроект 4733-1, який вирішує це, здавалося б, непереборне протиріччя. Розроблений групою народних депутатів за активної підтримки Держархбудінспекції, він впроваджує нову компромісну дозвільну систему. (Повний текст на LB.ua)

Проблемні зони галузі

Мій досвід роботи в установах державного архітектурно-будівельного контролю свідчить про те, що люди скаржаться на два головні недоліки у процесі державного регулювання будівельної галузі.

По-перше, масове збільшення кількості будівельних афер, коли забудовник залучає кошти інвесторів, будує багатоповерхівку, але насправді не має для цього дозвільної документації. В результаті рано чи пізно у нього виникають проблеми з державою і люди залишаються без грошей і без квартир.

Будівельні скандали такого типу стали можливими завдяки надмірній лібералізації в 2011 році містобудівного законодавства. Всі будівельні об’єкти розділили на п’ять категорій.

Перші три дозволили будувати на підставі декларативних документів, інші – на підставі дозволів. Різниця в тому, що, декларуючи, забудовник лише вказує перелік документів, які начебто має (право на землю, проект, містобудівні умови та обмеження), а ДАБІ не повинна в обов’язковому порядку перевіряти правдивість цієї інформації.

Оформлення дозволу – інша процедура, під час якої забудовник подає в Інспекцію копії всіх цих документів. Тому держорган не дасть добро на забудову, якщо пакет документації не повний або документи не відповідають встановленим вимогам.

Межа між 3 та 4 категоріями досить тонка, це і створює порушникам простір для маневрів. Величезні житлові комплекси вони розбивають на окремі будинки та декларують як третю категорію. Під час перевірок ДАБІ фіксує порушення та карає забудовника, але інвесторам від цього не легше: кошти вкладено, а перспективи прийняття будівлі в експлуатацію туманні.

По-друге, люди постійно скаржаться, що подані ними декларації повертають на доопрацювання через технічні помилки. Мова йде про прості будівництва 1-2 категорії складності, які охоплюють понад 80% всього обсягу будівельних робіт у країні. Це фактично заганяє будівництво в тінь: громадяни не бажають зв’язуватися з державою та будуть на свій страх та ризик. Мною, як головою ДАБІ, ще в липні минулого року було дане окреме доручення регіональним інспекціями ліквідувати таку практику. Але остаточно викорінити її зможуть лише законодавчі зміни.

Оновлення дозвільної системи

Законопроект 4733-1 прибирає два недоліки. Скасування, певною мірою штучно введених п’яти категорій складності призведе до того, що об’єкти середнього і значного класу наслідків (ЖК, офісні центри, багатоповерхівки, промислові споруди) будуть тепер будувати тільки на підставі дозволів. Тобто ризик внесення недостовірних даних в документи повністю усувається.

Споруди незначного класу наслідків (приватні будинки, господарські споруди, дачні будинки), навпаки, можна буде будувати на підставі повідомлень. А це означає, що розпочинати будівельні роботи можна буде вже наступного дня після подання документів про початок будівельних робіт. Таким чином проблема можливого повернення документів на доопрацювання остаточно знімається.

Дуже важливим бонусом для будівельників у новому законі є впорядкування процедури видачі містобудівних умов та обмежень, яку здійснює місцева влада. Тепер є чіткий перелік підстав для відмов забудовникам, що зробить неможливим свавілля чиновників.

Приймаючи споруди в експлуатацію, пріоритетну увагу держархбудконтроль буде звертати на створення умов для людей із особливими потребами. Забудовники, які не передбачили пандуси, з’їзди тощо, не зможуть здати свій об’єкт в експлуатацію.

Нова дозвільна система змінює філософію відносини у трикутнику держава – забудовник – громадянин. Органи держархбудконтролю на стадії отримання дозволу на виконання будівельних робіт – це, насамперед, сервісні служби, які покликані максимально швидко і якісно надати людям необхідні послуги. У питаннях оформлення дозволів, реєстрації декларацій, прийомі повідомлень про початок будівництва ДАБІ та інспекції на місцях будуть, насамперед, дружнім партнером.

В той самий час новий закон створює потужні фільтри, які не пропустять будівельних аферистів та авантюристів та заблокують їх діяльність вже на початковому етапі. В результаті інвестори отримають додаткову впевненість, що якщо вони вкладають гроші у будівництво, то воно дійсно законне і має всі необхідні дозволи.

8 лютого Президент підписав законопроект 4733-1, а це значить, що вже через 4 місяці після офіційної публікації новий закон вступить в силу. Я закликаю всіх забудовників, проектувальників, підрядників, експертів, а особливо співробітників створених місцевих інспекцій в рамках децентралізації, ознайомитися з його нормами та сприяти їх реалізації. Нагадаю, що сьогодні ДАБІ має важливу функцію нагляду за діяльністю місцевих установ держархбудконтролю, і ми будемо ретельно слідкувати, щоб дух і буква нового містобудівного законодавства дотримувалися неухильно.

Джерело: Державна архітектурно-будівельна інспекція України

Назад до списку
Вгору