Головне про “будівельні” законопроекти, що були розглянуті Верховною Радою на цьому тижні

11 вересня стало “Днем будівельника у Верховній Раді” – народні депутати розглянули та прийняли за основу три законопроекти, що безпосередньо стосуються будівельної галузі. Всі три законопроекти можуть бути розглянуті у другому читанні вже наступного тижня.

Законопроект, що відміняє пайову участь у розвитку інфраструктури населених пунктів

“У підсумку, за 1 день, ми зробили суттєвий ривок до нового ландшафту будівельної галузі в країні: створили умови для заохочення інвесторів до співпраці з українськими містами й скоротили шлях до створення нових робочих місць; запровадили нову філософію нормування в будівництві та зробили величезний крок до сучасної архітектури й будівництва; започаткували створення інформаційної платформи взаємодії для будівельної галузі й перший крок до сучасного управління галуззю на рівні 21 століття”, – написала на своїй сторінці на Facebook народний депутат Олена Шуляк, ініціатор та співавтор усіх трьох законопроектів.

У першому читанні прийнято законопроект №1059 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні», який серед іншого пропонує відміну пайової участі у розвиток інфраструктури населених пунктів по всій Україні. Відповідне рішення підтримали 290 депутатів.

Метою законопроекту є поліпшення інвестиційного клімату України за окремими напрямами, обраними внаслідок комплексної оцінки відповідності законодавства України кращим світовим практикам, описаним Групою Світового банку у методології рейтингу Doing Business.

Для реалізації мети законопроекту пропонується внести зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Цивільного, Земельного, Господарського процесуального кодексів України, Кодексу України з процедур банкрутства, законів України «Про нотаріат», «Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень», «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань», «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та інших законів України.

Для будівельної галузі найважливішим пунктом законопроекту є повне скасування пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, шляхом виключення статті 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

А також виключення частини 5 статті 30 вказаного вище Закону, та доповннення статті 7 частиною 6 такого змісту:

«6. Органам, що здійснюють управління у сфері містобудівної діяльності, архітектурно-будівельного контролю та нагляду, забороняється вимагати від замовника будівництва надання будь яких послуг, матеріальних або нематеріальних активів, у тому числі здійснення будівництва об’єктів».
Окрім того, у сфері договорів застави земельних ділянок – скасовується обов’язковість проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок приватної власності, які передаються у заставу; у сфері діяльності товариств з обмеженою відповідальністю – визначаються особливості створення та діяльності товариств з обмеженою відповідальністю, що діють на підставі модельного статуту.
Законопроект отримав підтримку у 290 голосів.

Законопроект «Про будівельні норми», що запроваджує параметричний метод нормування у будівництві

Проектом Закону №1052 пропонується внести зміни до Закону “Про будівельні норми”, а саме:

  • визначити методи нормування у будівництві (параметричний, розпорядчий, цільовий);
  • визначити об’єкт нормування;
  • розширити коло базових організацій у сфері будівництва, що виконують функції щодо здійснення робіт із нормування у будівництві;
  • вдосконалити процедуру оприлюднення будівельних норм.

Законопроект пропонує ввести і надавати перевагу новому методу нормування у галузі – параметричному.

Це дає «зелене світло» якісним та сучасним будівельним нормам та дозволяє суттєво зменшити зарегульованість галузі через велику кількість необґрунтованих обов’язкових вимог до проектування, а також сприяє використанню найновіших технологій та рішень у будівництві.

У світовій практиці застосовують три методи нормування у будівництві: розпорядчий, параметричний та цільовий.

Розпорядчий метод полягає у формуванні вимоги, що передбачає поелементний опис (конкретні рішення, конструкції, матеріали, експлуатаційні характеристики, які не передбачають альтернатив) об’єкта нормування.
Параметричний метод формує вимогу, передбачає встановлення параметрів (цілі, критерії, вимоги до експлуатаційних характеристик або показників) стосовно безпеки, функціональності та якості об’єкта нормування.
Цільовий метод полягає у формуванні вимоги, що поєднує елементи параметричного та розпорядчого методів.

«Параметричний метод формує вимоги, які передбачають встановлення параметрів стосовно безпеки, функціональності та якості об’єктів, а не шляхом суворого дотримання проектувальником невиправдано жорстких приписів. Наприклад, за розпорядчим методом ширина коридору повинна бути запроектована не менше 3 метрів. І тільки так. А за параметричним – ширина коридору повинна бути запроектована з розрахунком, що у разі виникнення пожежі можна безпечно і швидко евакуювати людей з будівлі. Тобто, є ціль – забезпечити безпечне евакуювання людей. Враховується критерій – це час евакуації з будівлі. І є конкретні вимоги до експлуатаційних характеристик – відстань від дверей квартир», – пояснив заступник міністра Лев Парцхаладзе, вітаючи депутатів з прийняттям законопроекту у першому читанні на своїй сторінці у Facebook.

На його думку, параметричний метод дозволить:

  • зменшити кількість необґрунтованих обов’язкових вимог при будівництві;
  • підвищити якість будівельних норм;
  • впроваджувати інноваційні та прогресивні технології;
  • посилити інвестиційну привабливість будівельного ринку та розвиток галузі.

Закон був прийнятий за основу, за це рішення проголосувало 308 депутатів.

Законопроект про створення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва

Законопроект № 1081 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо удосконалення порядку надання адміністративних послуг у сфері будівництва та створення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва” спрямований на покращення якості надання адміністративних та інших визначених законом послуг у сфері будівництва, зниження корупційних ризиків при їх наданні, забезпечення публічності надання таких послуг.

“Впровадження Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва за європейськими стандартами дозволить 24 години на добу і 7 днів на тиждень подавати документи і отримувати послугу в електронній формі. Така інновація впроваджується з метою мінімізації впливу чиновника та корупційної складової. Завдяки діджиталізації процедура отримання послуг стане публічною і прозорішою.” – Міністр розвитку громад і територій Альона Бабак, коментуючи прийняття законопроекту. – «Переведення в онлайн режим адміністративних та інших послуг у сфері будівництва забезпечить прозорість діяльності органів влади та належну якість обслуговування споживачів».

Отже, законопроектом передбачається:

  • створення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва у складі містобудівного кадастру;
  • подання документів в електронній формі для отримання всіх адміністративних та інших послуг у сфері будівництва, а також отримання таких послуг в електронній формі 24 години на добу 7 днів на тиждень;
    скорочення переліку документів, що подаються для отримання адміністративних послуг у сфері будівництва;
  • запровадження електронної взаємодії між державними електронними інформаційних ресурсами, суб’єктами надання адміністративних послуг у сфері будівництва для отримання адміністративних послуг за принципом “єдиного вікна”;
  • запровадження отримання результатів надання адміністративних послуг в електронній формі, отримання паперового примірника лише за бажанням; оплата адміністративних послуг у сфері будівництва, штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності за допомогою електронної системи;
  • запровадження ідентифікатора об’єкта будівництва та завершеного будівництвом об’єкта, який буде незмінним протягом життєвого циклу об’єкта.
    Проектом Закону також передбачається:
  • включення до електронної системи контрольних примірників будівельних норм, обов’язкових для виконання національних стандартів, інших нормативних документів технічного характеру, які є обов’язковими для виконання відповідно до закону;
  • запровадження відкритого доступу до інформації, яка міститься в електронній системі (крім персональних даних), через портал електронної системи;
    запровадження єдиного порядку присвоєння та зміни адрес об’єктам нерухомого майна.

Пропонується, щоб електронна система складалася з:

  • реєстру будівельної діяльності, який забезпечує створення, збирання, накопичення, обробку, захист, облік інформації та документів у сфері будівництва та створення відповідних електронних документів;
    електронного кабінету користувача електронної системи, який забезпечує електронну взаємодію між фізичними та юридичними особами, державними органами, органами місцевого самоврядування, центрами надання адміністративних послуг;
  • порталу електронної системи, який забезпечує відкритий доступ в режимі реального часу будь-яких фізичних та юридичних осіб до відомостей та документів Реєстру будівельної діяльності, доступ користувачів до електронного кабінету, доступ заявника до результатів адміністративних та інших послуг, що надаються за допомогою електронної системи.
    Законопроект у першому читанні підтримали 306 депутатів.

http://budport.com.ua/news/15129-golovne-pro-budivelni-zakonoproekti-scho-buli-rozglyanuti-verhovnoyu-radoyu-na-comu-tizhni

Назад до списку
Вгору