Європейська Рада цивільних інженерів (ECCE) приєдналася до Люксембурзької декларації

Українська Рада інженерів-будівельників (УкрРІБ), співзасновником якої є Будівельна палата України, отримала повідомлення від ECCE про приєднання до Люксембурзької декларації про державні закупівлі.
Виконавча дирекція УкрРІБ подає текст повідомлення.
Шановні колеги та партнери,
Я радий повідомити, що Європейська рада інженерів-будівельників (ECCE) офіційно приєдналася до Люксембурзької декларації про державні закупівлі, прийнятої 15 травня 2025 року під час конференції високого рівня «Архітектори + інженери: партнерство для стійкого проектування», що відбулася в Люксембурзі.
Цю важливу ініціативу підтримали провідні європейські професійні організації — Рада архітекторів Європи (ACE), Європейська рада інженерів-будівельників (ECCE), Європейська рада інженерних палат (ECEC), Європейська федерація асоціацій інженерних консультантів (EFCA) та Орден архітекторів та інженерів-консультантів Люксембургу (OAI), які разом представляють понад 1,5 мільйона інженерів-консультантів та архітекторів по всій Європі.
Декларація закликає до вкрай необхідного перегляду системи державних закупівель ЄС та окреслює чотири ключові пріоритети:
Виходити за рамки найнижчої ціни як єдиного критерію у закупівлях.
Визнавати унікальний характер інтелектуальних послуг, що надаються інженерами та архітекторами.
Сприяти процедурам закупівель, заснованим на якості та інноваціях.
Покращення доступу до державних закупівель для малих і середніх підприємств та нових учасників ринку.
Як інженери-будівельники, ми глибоко усвідомлюємо центральну роль, яку закупівлі відіграють у формуванні якості, сталості та стійкості забудованого середовища. Тільки надаючи пріоритет досконалості дизайну, сталому розвитку, якості та довгостроковій стійкості над критеріями найнижчої вартості, ми можемо по-справжньому служити суспільним інтересам та будувати кращу та безпечнішу Європу. Ця Декларація повністю відповідає місії ECCE щодо просування інженерної досконалості, підтримки високих професійних стандартів та відстоювання кращих регуляторних баз, що приносять користь суспільству в цілому.
Підтримуючи Люксембурзьку декларацію, ECCE додає свій голос до зростаючого заклику до практики закупівель, яка винагороджує якість, довгострокову цінність, безпеку та інновації. Ми твердо переконані, що це важливо для вирішення сучасних складних суспільних проблем — від кліматичної стійкості до міської трансформації та сталості інфраструктури.
Я закликаю вас прочитати Декларацію та поділитися цим важливим повідомленням у ваших національних мережах:
🔗 Прочитайте Люксембурзьку декларацію – Read the Luxembourg Declaration
🔗 Публікація в LinkedIn – LinkedIn Post
🔗 Стаття на вебсайті ECCE – Article on ECCE’s website
🔗 Оголошення ACE про схвалення ECCE – ACE Announcement on ECCE’s Endorsement
Давайте продовжувати працювати разом над просуванням забудованого середовища, яке відображає наші спільні цінності чесності, досконалості та інновацій.
З повагою,
Платонас Стіліану – президент ECCE
Бакалавр інженерії (з відзнакою), європейський інженер, магістр наук, MCS, CEng, FICE, FCIArb, FCA
Люксембурзька декларація про державні закупівлі Прийнята в Люксембурзі 15 травня 2025 року з нагоди конференції (Google Перекладач)
Архітектори+ Інженери: Партнерство для стійкого проектування організованої ACE, ECEC, EFCA та OAI що представляє майже 1,5 мільйона архітекторів та інженерів-консультантів у Європі
1.Зміцнення внутрішнього ринку за допомогою загальних правил державних закупівель, що виходять за рамки найнижчої ціни
2.Краще визнання особливого характеру інтелектуальних послуг
3. Забезпечення процедур закупівель, орієнтованих на якість та інновації
4. Покращення доступу до закупівель для малих та середніх підприємств та нових учасників ринку
Люксембурзька декларація про державні закупівлі Прийнята в Люксембурзі 15 травня 2025 року з нагоди конференції
Архітектори+ Інженери: Партнерство для стійкого проектування організованої ACE, ECEC, EFCA та OAI що представляє майже 1,5 мільйона архітекторів та інженерів-консультантів у Європі
В останні роки Новий європейський Баугауз (NEB) спричинив більш широке політичне визнання позитивного впливу високоякісного забудованого середовища на суспільство. Хоча ця ініціатива запрошує нас колективно переосмислити наші життєві простори, вона також сприяє тіснішій співпраці між зацікавленими сторонами в будівельному секторі, справедливо підкреслюючи, що трансдисциплінарний підхід є передумовою для високоякісних місць.
Етап закупівель має вирішальне значення в життєвому циклі будівельного проекту, оскільки вибір процедури, її характеристики та технічне завдання значно впливають на проектування та будівельні роботи, а також на кінцеву якість побудованого.
У дусі NEB, і в той час як Європейський Союз розпочинає модернізацію Директиви про державні закупівлі (PPD), ми, представницькі організації архітектурних та консалтингових інженерних професій, закликаємо до внесення наступних змін до PPD:
1.Зміцнення внутрішнього ринку за допомогою загальних правил державних закупівель, що виходять за рамки найнижчої ціни
Відповідно до системи закупівель ЄС, державним покупцям надається можливість укладати державні контракти на основі принципу «найбільш економічно вигідної пропозиції» (MEAT) – або найнижчої ціни. Проте, в ЄС понад половина процедур закупівель все ще укладаються виключно на основі критерію найнижчої ціни, не враховуючи якість, сталий розвиток та довгострокову економічну ефективність.
Ми вважаємо, що замість того, щоб просто закуповувати найдешевший варіант, державні органи повинні гарантувати найкраще співвідношення ціни та якості, враховуючи якість, екологічні та соціальні фактори, а також вартість життєвого циклу. Коли йдеться про інтелектуальні послуги, укладення державного контракту виключно на основі найнижчої ціни може призвести лише до низької якості дизайну, збільшення довгострокових витрат або відсутності інновацій.
Ми закликаємо ЄС переглянути Директиву про закупівлі та розробку продуктів (PPD), щоб гарантувати високоякісні рішення з найкращим співвідношенням ціни та якості, заборонивши використання найнижчої ціни як єдиного критерію вибору інтелектуальних послуг.
2. Краще визнання специфічної природи інтелектуальних послуг
Особливість послуг з планування та проектування, які часто називають інтелектуальними або креативними послугами, полягає у властивій їм непередбачуваності їхніх результатів. Хоча можливо визначити потреби та встановити економічні, місцеві, функціональні та інші параметри, що формують проект, фактичне рішення виникає в процесі самого творчого процесу. Ця характеристика принципово відрізняє інтелектуальні послуги від закупівлі товарів, де якість та специфікації кінцевого продукту можуть бути детально описані заздалегідь. Враховуючи цю відмінність, ми вважаємо, що закупівлю інтелектуальних послуг слід трактувати інакше, ніж стандартні послуги. Завдяки чіткому визначенню, спеціальний розділ про інтелектуальні послуги дозволить вирішувати питання по-різному.
Ми закликаємо ЄС включити до Директиви про закупівлі (PPD) спеціальний розділ щодо інтелектуальних послуг. Цей спеціальний режим для інтелектуальних послуг повинен: передбачати критерії відбору на основі якості; включати визначення адекватних порогів закупівель; визначати правила доступу та прийнятності, які підтримують участь МСП; та спростити співпрацю між фахівцями під час процедур.
3. Забезпечити процедури закупівель, орієнтовані на якість та інновації
Ми вважаємо, що критерії присудження контрактів на інтелектуальні послуги повинні ґрунтуватися на якості, зокрема, що стосується послуг з проектування: технічні переваги, поєднання проектних та конструктивних рішень, доступність, соціальні, екологічні та інноваційні характеристики. Законопроект проектування дозволяє це, але замовники недостатньо його використовують, віддаючи перевагу найнижчій ціні як єдиному критерію. Конкурси архітектурного проектування пропонують хороший спосіб закупівлі інтелектуальних послуг, пропонуючи процедури відбору, засновані на якості та інноваціях, орієнтовані на проекти. Нормативні акти повинні стимулювати державних покупців до просування критеріїв якості, а також заходів щодо підвищення кваліфікації закупівельних органів.
Ми закликаємо ЄС переглянути Директиву про закупівлі архітектурних проектів (PPD), щоб:
– гарантувати високоякісні рішення для забудованого середовища, зробивши відбір на основі якості обов’язковим для інтелектуальних послуг та сприяючи використанню конкурсів проектів під час закупівлі архітектурних послуг;
– забезпечити найкраще співвідношення ціни та якості державних коштів, враховуючи ширші екологічні та соціальні витрати, та заборонити вимоги щодо виконання планувальних робіт під час етапу закупівлі без оплати.
4. Покращення доступу до закупівель для МСП та нових учасників
МСП роблять значний внесок в економічне зростання ЄС, є рушійною силою інновацій та сприяють економічній стійкості ЄС у часи кризи. Їхня участь в державних закупівлях та доступ для нових учасників ускладнюються занадто великою кількістю обмежень, таких як складні процедури, різні правила на національному рівні та занадто багато інших вимог, таких як оборот та попередній досвід. Ми вважаємо, що доступ до закупівель для МСП та нових учасників необхідно покращити.
Ми закликаємо ЄС переглянути Директиву про державні закупівлі, щоб покращити доступ для МСП та нових учасників шляхом спрощення адміністративної складності та врахування того, чи матиме поділ контрактів на лоти позитивний вплив на МСП. Крім того, ми рекомендуємо використовувати більш гнучкі технічні та фінансові критерії (наприклад, розширення трирічного референтного періоду або зменшення мінімального оборот
****************
Інтелектуальні послуги, що надаються архітекторами та інженерами-консультантами, відіграють центральну роль у плануванні та проектуванні нашого забудованого середовища – від будівель до громадських просторів та інфраструктури. Таким чином, послуги, які вони надають, значною мірою сприяють суспільним інтересам.
Високоякісне забудоване середовище може бути лише результатом якісних процесів. Реалізація цілей Нового європейського Баухауза в будівельному секторі вимагає високоякісних процедур закупівель, які дозволяють створювати відмінні та інноваційні рішення для забудованого середовища.
Тому ми рішуче закликаємо європейські інституції юридично та практично забезпечити якість, а не цінову конкуренцію, для архітектурних та інженерних послуг, які відіграють вирішальну роль у прагненні до відмінних стійких рішень для сучасних суспільних викликів у Європі та в усьому світі.